ازاي تتصرفي لو كنتي معزومة برا البيت؟ اعرفي اتيكيت العزومة مع ستات دوت كوم

ازاي تتصرفي لو كنتي معزومة برا البيت؟ اعرفي اتيكيت العزومة مع ستات دوت كوم

آخر تحديث : السبت ٢٥ سبتمبر ٢٠٢٠
بلغي عن مشكلة

المحتويات

اتيكيت العزومة

لما صحبتك تتصل بيكي تعزمك على الغدا او احتفال بعيد ميلاد اكيد بتكوني مبسوطة ومنتظرة المناسبة دي بفارغ الصبر عشان تتجمعي انتي واصحابك والامر مماثل لما يعزمك حد من قرايبك ويبقي في تجمع عائلي لطيف يجمع بين الاسرة الواحدة، بس ياترى تعرفي ايه هي التصرفات السليمة اللي المفروض تلتزمي بيها في اتيكيت العزومة لما بتكوني ضيفة في مكان غير بيتك سواء على الغداء او احتفال بمناسبة.

انهاردة في ستات دوت كوم هنعرفك كل القواعد الخاصة باتيكيت العزومة خارج البيت وتتصرفي فيها ازايشاركي مع ستات دوت كوم بموضوعاتك

الدعوة

في البداية اول ما تتلقي دعوة لحضور اي مناسبة فلكي مطلق الحرية في قبولها او رفضها، لكن لو قبلتيها يبقى لازم تلتزمي بمعادك وتحاولي انك متلغيش معادك ابدا مع الناس اللي عزموكي احترامًا ليهم وتقدير لمجهودهم.

واحرصي على ان تصلي في المعاد ويفضل ان يكون قبل المعاد المحدد بعشرة دقائق.

الملابس المناسبة

من اتكيت العزومة اذا كانت الدعوة رسمية من مديرك في العمل على سبيل المثال في مطعم بالخارج لكي ولباقي زملاء العمل يفضل ارتداء الملابس الرسمية او الـ semi formal، اما اذا كانت مناسبة كالفرح او عيد الميلاد يمكنك ارتداء ملابس السهرة البسيطة والجذابة، واذا كانت العزومة بالمنزل يمكنك ارتداء ملابس كاجول شيك ولطيفة.

اتيكيت العزومة

الدايت

اذا كنتي تتبعي نوعًا معينًا من الرجيم، وكانت العزومة التي دعيتي اليها تخص الطعام ووافقتي على الحضور عليكي اذا ان تتركي الرجيم جانبًا، واستمتعي بالطعام مع اصدقائك ولكن بالكم المعقول ايضًا.

اتيكيت العزومة

الهاتف المحمول

لو كنتي من هواة تصوير الطعام فهذا غير متاح البتة في اتيكيت العزومة في الخارج فسوف يسبب حرج لكي وللمضيفين، بالاضافة الي انه يفضل عدم استجابتك الي اي مكالمة هاتفية الا اذا كانت ضرورية للغاية، فمن اتيكيت العزومة اذا كنتي ضيفة لدي احدهم الا تظلي ممسكة بهاتفك تتحدثي فيه بينما هم ينتظروكي حتى يتحدثوا معكي

اتيكيت العزومة

اثناء الطعام

  • من اتيكيت العزومة ان تقطعي طعامك بالشوكة والسكينة قطع صغيرة قطعة تلو الاخرى، فمثلا اذا تم تقديم قطعة من اللحم الكبيرة امامك لا تقومي بتقطيعها بالكامل فقط قطعة تلو الاخرى ولا تملئي فمك بالطعام مهما كانت درجة قربك من الجالسين حولك.
  • حاولي الا تسقطي ادوات طعامك واذا سقطت اطلبي بدلًا منها فمن اتيكيت العزومة الا تأكلي بأدوات لمست الارض مهما كانت نظيفة.
  • تجنبي الحديث بصوت عالي او الضحك بصوت عالي
  • يمكنك المساعدة في حمل الاطباق وادوات الطعام بعد الانتهاء من الطعام
    اتيكيت العزومة


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

مقالات مشابهة