تعرفي على أهمية مياه الديتوكس

تعرفي على أهمية مياه الديتوكس

آخر تحديث : الجمعة ٢٧ يوليو ٢٠١٨
بلغي عن مشكلة

الديتوكس بيطرد السموم من الجسم، والديتوكس دايت هو نوع من أنظمة التغذية، بيتعمل في وقتين معينين في السنة وهما الخريف والربيع. ودايت الديتوكس ييكون له مستويات، يعني الأسبوع الأول والتاني والتالت، في كل أسبوع بنقي الجسم مثلاً عن طريق الكبد، ومرة عن طريق الجلد، ومرة عن طريق الكلى وهكذا، وهو ليه نظام في الجسم، ومش بيمشي غير بنظام معين.

الديتوكس

الهدف منه مش إنقاص الوزن، ولكن تنقية الجسم من السموم من المعادن الثقيلة ومن المبيدات والمواد الحافظة، ومن أي إضافات موجودة في أكلنا. بمشروب الديتوكس مش بنشيل سموم معينة موجودة في جسمنا، ولكن بنحلي طعم المياه، وبالتالي ممكن نشرب منها كميات كبيرة، وخصوصاً للناس اللي مش بتحب طعم المياه، وبتعوضها بالعصائر أو المشروبات الغازية. جسمنا محتاج مياه، يعني لو شربنا النبات عصائر أو مياه غازية هيموت، وجسمنا زي النبات، والمياه مهمة جداً للجسم، لازم نشرب مياه بكميات كبيرة يومياً.

إزاي نحلي مياه الديتوكس؟

  • ممكن نضيف على المياه من بالليل شرائح ليمون، أو شرائح من البرتقال أو شرائح من الجوافة عشان ريحتها عالية، وممكن كمان شرائح من البطيخ أو الأناناس، وممكن نضيف معاهم حاجة عشبية زي النعناع، أو أوراق المريمية أو الريحان.

كل حاجة من دول هتدي المياه نكهة جديدة ومفيدة، وهتساعد في طرد السموم من الجسم، ومش بالمياه لوحدها بنعمل الديتوكس دايت، ولكن المياه بتساعد وبتحلي طعم المياه عشان تخلينا نعرف نشرب بها كميات كبيرة. شاركي مع ستات دوت كوم بموضوعاتك


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

مقالات مشابهة