تعرفي على طرق علاج التعرق الزائد

تعرفي على طرق علاج التعرق الزائد

طرق علاج التعرق الزائد متعددة، وزيادة العرق مشكلة بتظهر بشكل كبير في الصيف، فبنفاجأ بعرق كبير عند منطقة تحت الإبط، وكمان على إيدينا، وفي كل مناطق الجسم تقريباً، وبنتعرض بسببه للإحراج.

90% من الناس اللي بتعرق بزيادة مش بيكون عندهم أي مشاكل مرضية، ولكنه بيكون حاجة موجودة في الجينات بتاعتهم بتخليهم يعرقوا أكتر من المعدل الطبيعي.

 

طرق علاج التعرق الزائد

 

من أهم الوسائل اللي بتستخدم حالياً لعلاج التعرق الزائد هي حقن البوتوكس، وطريقة العلاج دي مش جديدة، بالعكس دي أخدت موافقة من الهيئة الدوائية الأمريكية.

نتائج حقن البوتكس بتظهر بعد 10 أيام من الحقن وبتستمر معانا من 9 أشهر لسنة، وبتكرار الحقن وعلى المرة الرابعة ممكن متكونيش محتاجة تحقني تاني، لأن المشكلة دي بتبتدي تتظبط من نفسها.

ومادة البوتكس بتقلل إرسال المادة اللي بتخلي غدد التعرق تشتغل، وبالتالي الغدة مش بتفرز التعرق في المنطقة اللي تم الحقن فيها، لكن الغدد العرقية الموجودة في باقي أنحاء الجسم هتفرز العرق وتخرج الفضلات والسموم من الجسم بشكل طبيعي.

 

الفكرة أن العرق يتوزع على كل أجزاء الجسم بدل ما يخرج بكميات كبيرة من منطقة واحدة بس زي تحت الإبط، أو الإيد، إفراز العرق بيرجع للطبيعي بتاعه، وكميات العرق هترجع تخرج من أنحاء الجسم المختلفة، ومن الأماكن اللي المفروض تخرج منها.

مقالات مشابهة


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

;