تعرفي على طرق علاج آثار حب الشباب

تعرفي على طرق علاج آثار حب الشباب

تحرص البنات على إجراء علاج آثار حب الشباب، لأن آثار حب الشباب بتسبب ضغط نفسي لكتير من البنات اللي بتحاول تخبيها بالمكياج، وده في حد ذاته ممكن يزود حب الشباب ويخليها تطلع من تاني.

 

علاج آثار حب الشباب

 حب الشباب حاجة من 3، يا إما ندبات وحفر موجودة في الوش، يا إما آثار بنية اللون، يا إما آثار حمراء اللون، وحسب لون الآثار بيتحدد نوع العلاج، بحيث يوصل في النهاية للنتيجة اللي أحنا عايزينها، والوش يرجع يصفى مرة تانية.

  علاج الآثار الحمراء

 الحاجة الوحيدة اللي ممكن تعالج آثار حب الشباب الحمراء هي البلس دي ليزر، والليزر ده بيستخدم صبغة، والصبغة دي بتعدي في دائرة الليزر، وبتدينا الضوء معين، والضوء ده اللي بيستجيب له اللون الأحمر، فبينطفي لما بيتعرض له، وبالتالي بتختفي الآثار دي من الوش. بيتم إجراء الليزر على عدد من الجلسات، ما بين كل جلسة والتانية أسبوعين أو 3 أسابيع، وعلى الجلسة الرابعة بتبدأ النتائج تظهر، والمريضة بتلاحظ فعلاً اختفاء الآثار الحمراء من الوجه، وممكن حالات تحتاج لجلسة خامسة.

 وآثار حب الشباب مش بترجع تاني، لكن الحبوب نفسها ممكن تطلع تاني، لأنه مفيش حاجة بتمنع الحبوب أنها تطلع في الوش، إلا إذا عالجنا المشكلات الهرمونية اللي بتخلي الحبوب تطلع زي تكيس المبايض، أو اللوب أو زيادة في هرمونات الذكورة عند السيدات.

مقالات مشابهة


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

;