تعرفي على كيفية اختيار علاج الوجه المناسب

تعرفي على كيفية اختيار علاج الوجه المناسب

إزاي بنختار الوسيلة الأنسب لـ علاج الوجه المناسب والتخلص من مشاكله؟

أولاً: 

بنحدد المشكلة الموجودة في الوجه مكانها بالظبط في أي طبقة، يعني لو في طبقة الجلد أقل نضاراً أو أشد جفافاً أو الوسام واسعة، كل دي مشاكل بتكون موجودة في طبقة الجلد فقط.

لو المشكلة في طبقة العضلات هتبان في صورة تجاعيد متحركة، ولو المشكلة في طبقة الدهون والعضم بتبان عندنا في صورة التجاعيد الأكثر عمقاً والثابتة.

حقن البلازما والتقشير والليزر مش بيوصلوا غير لطبقة الجلد فقط، فمينفعش استخدمهم في علاج مشكلة في الدهون، ولو عندنا مشكلة في العضلات مش هنقدر نعالجها غير بحقن البوتكس، ولو عندنا مشكلة في طبقة العضم والدهون يبقى ملهاش علاج غير بالفيلر أو الهايفو.

 

ثانياً: 

بنبدأ نبص على الحالة من الوش والجوانب، وأثناء الثبات والحركة، عشان نحدد محتاجين نعمل أيه عشان نصلح المشكلة، هل هي باينة في المقدمة بس ولا في الجوانب، وفي السكون ولا الحركة.

فيه مشكلة بتواجها بعض السيدات بعد حقن الخدود لرفع الوجه أو نحته، بتحس أنه فيه فرق بين الخدين، وفيه خد لسة مكبوس لجوة، والدكتور يفضل يدي في فيلر زيادة، وبرده لسة فيه فرق بين الخدين، وتكتشف في الآخر أنه مثلاً هي شايلة ضرسين من الفك، والموضوع ده ساب علامة على الخدود اللي عضلتها دخلت لجوة.

فلازم بناء العضم يكون صح في الأول عشان وضع العضلات والجلد يكون صح بعد كدة على أساس العضم.

مقالات مشابهة


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

;