مخاطر اللحوم الحمراء

مخاطر اللحوم الحمراء

مخاطر اللحوم الحمراء ،منظمة الصحة العالمية توصي بتناول اللحوم الحمراء مرة واحدة شهرياً، ولكن الكلام ده مبيحصلش، أحنا للاسف بنستهلك كميات كبيرة من اللحوم الحمراء.

مميزات اللحوم الحمراء

اللحوم الحمراء بتحتوي على فيتامين B12، المسئول عن انقسام خلايا الجسم وانقسام خلايا الدم، وهو من أهم الفيتامينات للجهاز العصبي، ومسئول مسئولية كاملة عن وظائف المخ والأعصاب، والمرضى اللي عندهم مشاكل في الأعصاب بياخدوا حقن فيتامين B12 للتعويض بجرعات كبيرة يوم بعد يوم أو مرتين في الأسبوع. اللحوم الحمراء بتحتوي كمان على عنصر الحديد، واللي بيسهل امتصاصه في الجسم لأنه من مصدر حيواني، وده بيخلي اللحوم الحمراء من أفضل الحاجات اللي بتعالج الإنيميا.

عيوب اللحوم الحمراء

الكبدة بتحتوي على نسبة عالية من الكوليسترول، ودي يمكن تكون المشكلة الوحيدة اللي فيها، أما اللحوم الحمراء فهي بتحتوي على دهون داخلية مخفية بنسبة لا تقل عن 25%. واللحوم الحمراء لها دور كبير في الإصابة بسرطانات، وخصوصاً سرطان القولون، لأن الدهون دي بتركن في آخر جزء من القولون، وبتتعرض للتخمر بفعل البكتيريا، وده بيسبب تهيج مستمر لغشاء القولون الخارجي. واستخدام مريض السرطان للحوم الحمراء الغنية بفيتامين B12 بتعجل بانقسام الخلايا السرطانية. نحاول نقلل من استهلاك اللحوم الحمراء على قد ما نقدر وتكون مرة واحدة كفاية في الأسبوع، ونستبدلها باللحوم البيضاء زي السمك ويليها الدواجن.

Donate via Givealittle

فيديو عن مخاطر اللحوم الحمراء

مقالات مشابهة


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

;