5 خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

5 خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

الروج بيتمسح بسرعة، دي مشكلة بتقابل كل البنات تقريباً، فبمجرد ما بتخرج من البيت بتفاجأ أنه اختفى من على الشفايف، حتى قبل ما توصل للمكان اللي رايحاه. المشكلة الأكبر اللي بتواجه البنت هي لما تكون في مكان مش هيسمح لها أنها تجدد مكياجها، وتحط روج مرة تانية. وتثبيت الروج لأطول فترة مش حاجة صعبة زي ما البنات متخيلة، الموضوع كله بيعتمد على عدد  من الخطوات البسيطة اللي هتقدري تعمليها بكل سهولة أثناء وضع الروج وهي:

خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

1- تقشير الشفايف وتنظيفها

أول خطوة قشري شفايفك كويس، وشيلي كل الجلد الزائد منها باستخدام فازلين أو مرطب للشفايف ولمدة دقيقة واحدة بس. بعد كدة افركي شفايفك براحة بفرشاة أسنان ناعمة، وقومي بوضع كريم مرطب للشفايف.

خطوات لتثبيت الروج أطول فترة خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

2- تحديد الشفاه

حددي شفايفك باستخدام قلم التحديد، واختاري لون قريب من لون شفايفك أو لون الروج، أو ممكن تستخدمي لون أغمق من لون الروج، عشان تخلي حدود شفايفك واضحة.

خطوات لتثبيت الروج أطول فترة خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

3- وضع الروج السائل

حطي طبقة من الروج السائل قبل الروج، لأن بيساعد على تثبيت الروج لأطول فترة ممكنة. خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

4- وضع الروج

قومي بوضع الروج سواء كان قلم أو سائل فوق طبقة الروج السائل، وممكن تحطي الروج الأول على ظهر ايديك، وتستخدمي فرشاة لوضعه على الشفايف، وده بيساعدك تتحكمي أكتر في لون الروج. خطوات لتثبيت الروج أطول فترة

5- تثبيت الروج بالبودرة

استخدمي طبقة واحدة من منديل ورق، وحطيها على شفايفك، واستخدمي بودرة الوجه، ومرريها فوق المنديل بأسفنجة البودرة، والطريقة دي بتخلي الروج يكون بارز وثابت لأطول فترة. خطوات لتثبيت الروج أطول فترة  

خطوات لتثبيت الروج أطول فترة بالفيديو

  https://www.youtube.com/watch?v=sgXVcIhxGX8

مقالات مشابهة


التعليقات

ضعي تعليقَكِ هنا

التقيمات

;